Kennismaken met Einstein

mei

Heb je weinig voorkennis van natuur- en wiskunde, maar heeft Albert Einstein je altijd geïntrigeerd? Dan is deze cursus een laagdrempelige manier om meer te weten te komen over het leven en het werk deze bijzondere wetenschapper en zijn betekenis voor de natuurkunde.

Om het werk van Albert Einstein te kunnen begrijpen, bespreken we ook twee belangrijke tijdgenoten: de Duitse natuurkundige Max Planck en de Deense natuurkundige Niels Bohr.
Max Planck heeft een belangrijke rol gespeeld bij het onder de aandacht brengen van Albert Einsteins werk. Mede hierdoor kon Einstein vanuit zijn positie als ambtenaar bij een patentbureau opklimmen tot hoogleraar in de theoretische natuurkunde. Ook was het Max Planck die als eerste ontdekte dat licht uit deeltjes zou kunnen bestaan. Tot dan toe ging men ervan uit dat licht een golfverschijnsel is. Albert Einstein nam deze ontdekking serieus en introduceerde licht als een stroom van deeltjes. Zo stonden twee interpretaties van licht naast elkaar: licht bestaande uit golven en licht bestaande uit deeltjes.
In deze situatie betrad Niels Bohr het natuurkundig platform. Albert Einstein was het in veel opzichten niet eens met Niels Bohr en de door hem ontwikkelde kwantummechanica, waarin toevalligheid en waarschijnlijkheid een belangrijke rol spelen. 'God dobbelt niet' verwoordde Albert Einstein zijn standpunt. Tussen beide heren ontstonden dan ook uitvoerige discussies.

Deze beginnerscursus geeft een duidelijk beeld van Albert Einstein en de natuurkunde zoals deze er in zijn dagen voorstond en zich ontwikkelde. Van de drie genoemde natuurkundigen bespreken we zowel hun levensloop als hun wetenschappelijk werk, voor zover van belang voor de kennismaking met Albert Einstein.

• De cursus overlapt met de eerder gegeven cursus over de oorsprong van de moderne natuurkunde.
• In de toekomst wordt mogelijk een tweede cursus over Albert Einstein aangeboden, waarin de door hem ontwikkelde relativiteitstheorie meer centraal zal staan.

Dinsdag 7 mei 2019
5 lessen van 2 uur aanvangstijd 19:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Dhr. K. (Klaas) Schonenberg
Locatie: OBA, Oosterdokskade 143 (klik hier voor de adres gegevens)
K. (Klaas) Schonenberg
Klaas Schonenberg is een leraar ‘pur sang’. Hij begon zijn onderwijscarrière als basisschoolleraar, vervolgens gaf hij les in het volwassenenonderwijs, waar hij zich ook bezighield met onderwijsontwikkeling en het ontwikkelen van lesmateriaal. Daarna gaf hij een paar jaar les aan het mbo, afdeling vliegtuigtechniek, waar hij twee boeken schreef over natuurkunde voor vliegtuigonderhoud. De laatste tien jaar van zijn beroepsleven gaf hij als eerstegraads docent natuurkunde les in de bovenbouw havo en vwo.